ב"גנזך קידוש השם" מציינים את…

שלהי חודש סיוון תש"ג, שמונים שנה לחיסול מחנה המוות בלזץ

שלהי חודש סיוון תש"ג, שמונים שנה לחיסול מחנה המוות בלזץ

על מחנה בלזץ כבר כתבנו ביום השנה השמונים לפתיחת המחנה, שנהרגו בו כ-600,000 יהודים ושרד ממנו רק אדם אחד (אחרי שהשורד השני, חיים יצחק הירשמן הי"ד, נהרג בתום המלחמה ביום שבו החל למסור את עדותו על חוויותיו במחנה).

בימי סגירת המחנה אולצו כמה מאות מהשרידים לעבוד באינטנסיביות בהשמדת ראיות וממצאים, ואז נלקחו לסוביבור ושם נהרגו באכזריות.

אין תיעוד רב על מחנה בלזץ, בדרום מזרח מחוז לובלין, סמוך לרכבת לבוב-לובלין, זאת משום שמבלזץ, כאמור, לא שרד איש כי אם רודולף רדר, שתיאר את חוויותיו בספרון.

את מאות אלפי אחינו היהודים שמצאו את מותם במחנה זה ברעב ובחנק ובכל מיני מיתות משונות ואכזריות נזכור לעד, נדליק נר לעילוי נשמותיהם ונתפלל למנוחתם עדן, ולציון יום השנה השמונים נביא כמה תמונות ותיעודים מהמקום, מתוך ארכיון התמונות של גנזך קידוש השם.

הוראות הכניסה ל"מרחץ"

תרגום הכיתוב: שימו לב! התפשטו לגמרי! את כל מה שהבאתם איתכם השאירו במקום המיועד לכך, חוץ מכסף, חפצי ערך, מסמכים ונעליים. את הכסף, חפצי הערך והמסמכים עליכם להחזיק עד שייאספו בחלון המיועד לכך; אל תוציאו אותם מידכם. את הנעליים יש לקשור ולהפקיד אותן במקום המיועד להן. אל הרחצה עליכם להגיע עירומים לגמרי. (פיענוח: מט"ח)

תאי הגזים בבלזץ:

שרטוט של מחנה בלז'ץ שנעשה על גבי תצלום האזור – 1944

יהודים, אסירי בלזץ בעבודת כפייה

עובדי כפייה יהודים בבלזץ