ב"גנזך קידוש השם" מציינים את…

ילד הטרנספורט שנותר לבדו והעפיל בכוחות עצמו לפסגה

למרגלות הרי "האלפים הקטנים" בסלובקיה, בעיירה קסומה ושמה פעזינק Pezinok)) היושבת באזור יפהפה לא הרחק מברטיסלבה, נולד בט"ו אלול תרפ"ו יצחק טוביה וייס, לימים "גאב"ד העדה החרדית בירושלים".

טירת פעזינק (ויקיפדיה)

עיירה ציורית זו משופעת בכרמים ובחקלאות יפהפייה, בסביבתה נובעים מים מינרליים עתירי גופרית בעלי סגולות מרפא ובתוכה שוכן ברוגע בראשיתי אגם גדול מרהיב ביופיו, רוחש דגי פורל ומוקף כרי דשא מוריקים, ובשנת הולדתו של יצחק טוביה התגוררו בה מאה עשרים ואחד יהודים, ואפילו חיידר לא היה בו.

אביו של יצחק טוביה, רבי שלמה, תלמיד חכם נאה וסוחר עצים, שכר לו מלמד לשעות אחרי הצהריים ואילו בבקרים היה מבקר בבית הספר הכללי שבפעזינק.

בהיותו בן 12, בשנת תרצ"ט, ספו תמו ימי ילדותו העליזים של יצחק טוביה, הילד העילוי שבכוחות עצמו הגיע להישגים נאים בתורה ובעבודת השם. בגרות מוקדמת קפצה עליו, או שמא זׅקנה טרופה, כזו שגדעה את חדוות הנעורים של מיליון וחצי הילדים שחוו את תלאות השואה ושרובם המוחלט מצאו בה את מותם.

באותו פרק צורף לקינדער טרנספורט המיוחד של סר ניקולס וינטון, בריטי ממוצא יהודי, שארגן, ביוזמתו האישית ובמימונו, את חילוצם של 669 ילדים שהועברו ברכבות מיוחדות לבריטניה, שם נמסרו למשפחות אומנה, ובכך ניצלו מאימי השואה (הפרויקט של ניקולס וינטון היה חלק ממבצע הקינדר-טרנספורט הצ'כוסלובקי שבמסגרתו ניצלו אלפי ילדים יהודים והוברחו לאנגליה).

יצחק טוביה נקלט בבית משפחה בריטית לאחר חג השבועות תרצ"ט, ושם חגג את ה"בר מצווה" שלו, בגפו, הרחק מהוריו ובני משפחתו, כשהספר היחיד שהיה בידו היה "קיצור שלחן ערוך" שאותו השיגה עבורו בעלת הבית הבריטית, שדאגה לו והשתדלה למלא את צרכיו.

בשבועות שלפני הבר מצווה שינן את כל ה"קיצור שלחן ערוך" כמה פעמים, וזו הייתה ההכנה שלו לבר מצווה.

בינתיים, הוריו שהיו במצור ובמצוק, דאגו לו והצליחו להבריח לו תפילין. החבילה היקרה יצאה לדרך באמצעות הצה"א ואחרי זמן רב הגיעה לאנגליה, אולם באותו זמן כבר לא היו הוריו בין החיים.

יצחק טוביה לא שקע בעצבות ובוודאי לא בייאוש. את כל יגונו וגעגועיו השקיע בלימוד התורה בישיבת תורת אמת בסטמפורד היל, לונדון, אצל הגאון רבי משה שניידר. באותן שנים עלה מעלות רמות וזכה להפוך לעילוי וגדול בתורה, ויצא לו שם טוב כגדול בתורה, ירא שמיים ובעל מידות מעודנות. ילד אהוב ומלא חן שבעקביות ובמסירות עשה לבד לבד את כל הדרך והפך לגדול בישראל.

הזמנה לחתונה. החתן והכלה, שניהם יתומים מאב ואם.

לאחר נישואיו, עם כלה שאף היא איבדה את כל משפחתה בשואה, התגורר בגייטסהד ולמד בכולל של הגאון הנודע הרב דסלר, והפך להיות תלמידו הקרוב ויד ימינו.

משנת תשכ"ז שימש כר"מ בישיבה הנודעת של וילרייק, ואחר כמה שנים התקבל לדיין בבית הדין של אנטווערפן, בלגיה, בה התגורר ושימש בה גם כרבם של חסידי גור.

כל ימיו היה שקוע בתורה ועבודת ה'. העמיד תלמידים הרבה והשיב לשואליו דבר. פסקי הלכותיו התקבלו בחוגים רחבים ותמיד הוכר כסמכות הלכתית והנהגתית בכירה בכל רחבי אירופה.

בשנת תשס"ג החל לכהן כגאב"ד "העדה החרדית בירושלים", ומאז גדל כוח השפעתו הציבורית וקולו היה נשמע בכל עניין שעלה על הפרק. רבים הסתופפו בצילו וקיבלו תורה מפיו.

רבות עוד יסופר על ילד הטרנספורט שהעפיל בכוחות עצמו לפסגת עולם ההנהגה וההוראה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.