ב"גנזך קידוש השם" מציינים את…

היום לפני שמונים שנה.

גטו חדש ביפן, מגבית "קמחא דפסחא" עבור יהודי אירופה וועידה אורתודוקסית בארצות הברית

מאת: יעקב רוזנפלד

תוך כדי שיטוט בעיתונות שלפני שמונים שנה בדיוק נחשפתי למידע חדש עבורי שעליו לא קראתי במקומות אחרים.

הכותרת בעיתון "דער מורגן ג'ורנאל" (עיתון יהודי אמריקאי נפוץ) מספרת על גטו חדש שהקימו היפנים עבור פליטי יהדות אירופה במוקדן, מנצ'וריה.

(28 ינואר 1944)

בגוף הידיעה מסופר שהגטו החדש מוקם בעוד שגטו שנחאי עדיין חי וקיים, ובו כלואים אלפי יהודים בתנאים קשים.

גטו שנחאי, עם היותו ידוע לשמצה בשל התנאים הקשים שבהם שוכנו הפליטים, כולל תנאים סניטריים ירודים שגרמו לפריצת מחלות ומגפות, עדיין נחשב כמקום טוב יחסית לגטאות באזורי הכיבוש הנאצי באירופה כולה, שבהם הושמדו יהודים בשיטתיות.

מתוך כ-19,000 אלף יהודי אירופה שנכלאו בגטו שנחאי, ידוע על כאלפיים יהודים שמצאו בו את מותם, מספר "מועט" יחסית לאותה תקופה, כמה אירוני וטרגי… אולם סבל נורא היה מנת חלקם באותן שנים ולו בגלל מזג האוויר הלוהט שיהודי אירופה לא הכירו אותו כלל.

ז' הירשברג, יהודי מגרמניה, כתב לבנו שכבר התגורר בארץ ישראל:

החום כאן נורא. כרגע יש 50 מעלות, אבל לא חום יבש כמו בארץ, שקל לשאת, כי אם חום לח וקודח כך שהגוף מכוסה תמידית בזיעה כמו היה מרוח בליחה, והכל מתעפש ונהיה דביק.

לקרוביהם בארצות הברית כתבו זיגמונד ואשתו גרטרוד:

הלילות היו עינוי למי שנחשף לחום הנורא של האזורים הטרופיים, לעקיצות של נחילי יתושים ולעכברושים. הבכי של הילדים המסכנים שנעקצו על ידי יתושים והסתובבו במיטותיהם ללא שינה היה מזעזע… האקלים הנורא בלתי נסבל לאירופים, ואין שום אפשרות שאי פעם נתרגל אליו. (מברלין לשנחאי, עמ' 40, מובא באתר "יד ושם")

על גטו חדש זה שהוקם באזור מנצ'וריה, אז בשליטת האימפריה היפנית וכיום צפון מזרח סין, לא שמעתי עד כה ולא מצאתי חומר המתעד זאת.

אשמח להעשרת יריעה היסטורית חשובה זו.

באותו עיתון, כאמור לפני שמונים שנה בדיוק, ניכרים ניצני התפכחות יהדות ארה"ב לנוכח טרגדיית השואה שהייתה אז בעיצומה. כמו הכותרת הבאה, המספרת בהשתוממות על רציחת יהדות פינסק ומספר ההרוגים היהודים הבלתי נתפס. 63 אלף יהודים בפינסק ורובנה!

ולנוכח מצב היהדות האירופית הגולה ששערי ארץ ישראל נעולים בעדה, העיתון מפרסם על הוועידה היהודית האורתודוקסית שתתכנס בעוד יומיים במלון פנסילבניה ובה ייטלו חלק מאות רבנים, עסקנים וראשי קהילות "מאטלנטיק ועד פאסיפיק". ועידה זו ראויה לסיקור מיוחד, ובעז"ה בימים הקרובים.

רבני ברונקס במגבית כופר נפש עבור ועד ההצלה

אבל הידיעות הנוראות, בשורות האיוב על יהדות אירופה המושמדת, לא מנעו את פרסום המודעה הזו על הוויסקי המשובח, המבטא "סימבול של אושר וחופש". ב"תוכן המקודם" מסופר לקוראים המודאגים שאף על פי שעובדי הזיקוק מגויסים למלחמה יש אפשרות ליהנות מתחושת האושר והחופש שיעניק לכם הוויסקי המשובח. לחיים!