נשיא המדינה נפגש עם נציגי "גנזך קידוש השם" העוסק בהנצחת השואה בחברה החרדית

נשיא המדינה:

"הציבור החרדי העלה את ערך השמירה על תורה ומצוות במחנות כצורה של התנגדות, כגבורה – עלינו להמשיך ולהשקיע בחינוך ובמחקר השואה ולשאת את לפיד הזיכרון מדור לדור"*

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נפגש היום, חמישי, ה' בטבת, 13 בדצמבר, עם נציגי "גנזך קידוש השם" – מוסד תרבות וחינוך העוסק בהנצחת השואה וממוקם בבני ברק. המפגש נערך לקראת עשרה בטבת, "יום הקדיש הכללי", אותו קבעה הרבנות הראשית כיום זיכרון לנרצחי השואה שתאריך פטירתם לא נודע. עוד השתתפו במפגש שהתקיים בבית הנשיא, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל הגנזך הרב דוד סקולסקי, מזכ"ל הארגון הרב צבי סקולסקי, הרב הראשי לשעבר ורבה של תל אביב יפו הרב ישראל מאיר לאו ויו"ר יד ושם אבנר שלו.

בדבריו סיפר הנשיא על הדלקת הנר המשותפת שערך יחד עם ניצולי שואה בנר שני של חנוכה, בחנוכייה שנגאלה ונותרה זכר לקהילה היהודית של העיירה סומפולנו שבפולין. "בחנוכה, יהודים במחנות ובגטאות הדליקו נרות משרוך נעל ושמן ממשחת נעליים, תוך סיכון חייהם, רק כדי לקיים את מצוות החג," אמר הנשיא והוסיף בהתרגשות: "כששומעים את סיפורי הגבורה של אותם יהודים, יודעים גבורה מהי ומהי אמונה."

"המלאכה שאתם עושים בהנצחת השואה, בתיעוד הניצולים וסיפוריהם ובסיפור השואה – היא הניצחון של האור על החושך," המשיך הנשיא ואמר: "המשיכו להאיר את תהומות הזיכרון, הגבורה היהודית היא חלק בלתי נפרד מזיכרון השואה. גבורה שהיא מידה מוסרית, במעשים שנעשו למען הזולת ובשמירה על צלם אנוש בתנאים בלתי אפשריים."

"הציבור החרדי העלה את ערך השמירה על תורה ומצוות במחנות כצורה של התנגדות. כגבורה," הדגיש הנשיא ואמר לסיום: "חקר השואה, זיכרונה והנצחתה חשובים לכלל החברה הישראלית. עלינו להמשיך ולהשקיע בחינוך ובמחקר השואה ולשאת את לפיד הזיכרון מדור לדור."

הרב הראשי לשעבר ורבה של תל אביב יפו הרב ישראל מאיר לאו אמר באירוע: "בשבוע הבא, עשרה בטבת, יציינו בעולם היהודי את יום הקדיש הכללי. בתפילה אנו אומרים 'עשה למען באי באש, ובמים, על קידוש שמך', בשואה היו רבים שנשרפו ונכחדו ולא נותר מהם דבר, אבל היו רבים שנשארו, ולמרות שנותרו בחיים – רוחם אבדה. תפקידנו לזכור את כולם ולפעול למען זכרון השואה ולזכור גם את שמירת המורשת היהודית למרות הקושי העצום במחנות." עוד אמר: "גנזך קידוש השם מטמיעה את הנושא החשוב כל כך לבני נוער וצעירים בהסברה ושימור הזיכרון."

הרב דוד סקולסקי מנכ"ל "גנזך קידוש השם" הביא לנשיא את מגילת השואה שנכתבה על ידי מייסד הגנזך הרב משה פראגר, ואמר: "הקמת מבנה הקבע לאחר שנות הפעילות הרבות, הוא דבר מתבקש להעצמת הזיכרון החשוב כל כך של זכר השואה ושימור המסורת היהודית גם ברגעים הקשים כל כך של בני עמנו."

קרדיט צילום: מארק ניימן / לע"מ