חה"כ אבי מעוז, סגן השר במשרד ראש הממשלה ויו"ר הרשות לזהות לאומית יהודית, ביקר ב"גנזך קידוש השם" ביחד עם צוות בכיר ממשרדו.

קיבלו את פניו הנשיא הרה"ח ר' דוד סקולסקי, יו"ר ההנהלה הגב' רחל יוד, המנכ"ל ר' צבי סקולסקי ונציגים מצוותות החינוך, הארכיון, ההוראה וההפקה.

הביקור נפתח בסיור בתערוכת הכרזות הייחודית מבית "גנזך קידוש השם", בה הוצגו עשרות כרזות משנות טרום ומהלך המלחמה ברחבי גרמניה בפרט, ובארצות אירופה בכלל. התערוכה מעניקה מבט על ההתפתחויות שגרמו להתרחשויות הרות האסון שהמיטו כליה על יהדות אירופה.

כחלק ממוצגי התערוכה ראו האורחים מקבץ קריקטורות נוראות שפורסמו באותם ימים; מסמכים נוטפי שנאה עיוורת ותאוות רצח בלתי נשלטת, שנשמרו ופוענחו במקצועיות בידי הצוות המקצועי של "גנזך קידוש השם". קריקטורות אלו חשוב מאוד שתבואנה לעיני העולם הנאור והחופשי, שעדיין לא הפנים ולא למד מה כוחה של שנאה ולאילו מחוזות היא עלולה לדרדר.

לאחר הסיור בתערוכה נערכה ישיבה מקצועית משותפת, בה הסבו יחד חברי הנהלת "גנזך קידוש השם" יחד עם האורח הדגול וצוותו. במהלך הישיבה סוקרה פעילות הארכיון הגדול בעולם מסוגו; הוצגו ממצאים מרגשים מאוצרות המוזיאון והוקרנו קטעי עדויות כהמחשה לפעילות אגף ההנצחה והתיעוד.

בישיבה מרגשת זו נשא דברים הרב חנוך זייברט, מ"מ ראש העיר בני ברק. בדבריו סקר את התוכניות לבניין בית "גנזך קידוש השם" בצפון החדש והמתפתח של בני ברק, וביקש מהאורח שיירתם אף הוא לעזרת היוזמה אשר במיוחד בתקופה זו אין ערוך לחשיבותה.

הרב זייברט תיאר את דמויותיהם של זקני השטיבלך בבני ברק שבצילם גדל, זקני החסידים שורדי השואה שאיבדו את כל עולמם והתחילו הכול מחדש מתוך שמחה ואמונה. בהתרגשות תיאר את דמותו של אביו, שריד השואה, החסיד האהוב שנפטר לא מכבר.

בקשב רב נשמעו דבריו של סגן השר מר אבי מעוז שבקול נרגש סיפר על סבו, חסיד גור הרה"ח ר' אביגדור באום, שעל שמו הוא קרוי.

סיפוריו על בני משפחתו הרבים שנשארו "שם" גרמו לרטט בלב המשתתפים. דבריו היפים שילבו עצב ותקווה; עצב על מה שאיבדנו ושמחה על מה שהצלחנו להקים מחדש.

בדבריו הבטיח לראשי הנהלת "גנזך קידוש השם" להירתם למען מפעלי החינוך, התיעוד וההנצחה, ובתחושות נעלות של דבקות במטרה משותפת נפרדה הנהלת "גנזך קידוש השם" מהאורח הדגול ובני פמלייתו.