ביקור שר הבריאות חה"כ הרב ליצמן ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית

סגן שר הבריאות חה"כ הרב ליצמן ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית מר יצחק הרצוג ביקרו ב"גנזך קידוש השם" בבני ברק

הרצוג: יש לעשות הכל כדי שהמקום הייחודי יקבל את המעמד והתנאים הראויים לו

סגן שר הבריאות חה"כ הרב יעקב ליצמן ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית מר יצחק הרצוג ערכו סיור ב"גנזך קידוש השם", והביעו נכונות להתגייס ולפעול למען השלמת מבנה הקבע החדש ההולך ומוקם בימים אלו, שיאכלס בין היתר מוזיאון רחב ידיים עם תערוכת קבע אותנטית וייחודית.

במהלך הסיור שערכו האורחים ב"גנזך קידוש השם" בבני ברק, התוודעו לתערוכת 'עיני העדה' המציגה את פועלם של המנהיגים גדולי ישראל במהלך השואה, בשאלת ההישרדות ובענייני ההצלה. התערוכה המיוחדת שהוקמה בהנחייתה של הרבנית א. פרבשטיין ועל ידי אוצרת התערוכה הגב' ט. יוסקוביץ, נוגעת באחת הנקודות העמוקות של נושא השואה ומעוררת עניין רב בקרב המבקרים בה.

בפני האורחים הוצגו מקצת ממיזמי "גנזך קידוש השם", לצד סקירה מהפעילות התיעודית ומחומרי המחקר העשירים, בין היתר גם מסמכים בלעדיים העוסקים בפעליו של הגאון הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ"ל, הרה"ר לישראל, במהלך השואה ולאחריה. כידוע, יו"ר הנהלת הסוכנות הוא נכדו הנושא את שמו.

הרב דוד סקולסקי, מנכ"ל גנזך קידוש השם', סקר בפני האורחים הנכבדים את הפעילות הענפה הנעשית בין כתלי המוסד שהוקם בידי הסופר הנודע וחוקר השואה הרב משה פראגר ז"ל, והדגיש את בעיית המיקום הצר והצפוף העומד בסתירה מוחלטת למפעלותיו הרבים של "גנזך קידוש השם" ולאוסף הארכיוני הענק האצור בין כתליו.

ראש אגף קשרי חוץ, הרב אברהם מרדכי קמינר, העניק סקירה מפורטת ומקצועית אודות שלבי פרויקט הקמת מבנה הקבע, לצד העלויות הגדולות בטווח המיידי ובעתיד הקרוב.

סגן שר הבריאות חה"כ הרב ליצמן, ציין במהלך הביקור, כי מיקומו הנוכחי של "גנזך קידוש השם", 75 שנים לאחר סיום המלחמה, הוא עלבון צורב עבור מדינת ישראל וכי הגיע הזמן לשילוב ידיים בין כל המשרדים והארגונים, כדי להשלים את הבניין החדש הנמצא בשלבי הקמתו.

יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית מר יצחק הרצוג, הביע את התרגשותו והתפעלותו מהיקף הפעילות של "גנזך קידוש השם" בהוראת השואה, וכן מהיקפי החומר התיעודי העצום שנאסף לאורכן של שנים. "מדובר במקום ייחודי שאין בדומה לו, המנחיל את מורשת השואה מהזווית היהודית והערכית שלה באופן מעורר השתאות", אמר הרצוג. "התכנים המרהיבים והעוצמתיים של "גנזך קידוש השם", חוצים קהלים ומגזרים מכל חלקי עמנו ומוכרחים לעשות הכל כדי שהמקום יקבל את המעמד והתנאים הראויים לו, במבנה קבע גדול ומרווח".

מר הרצוג, שלא הסתיר את התפעלותו לאורך כל הסיור, הביע את נכונותו לתמוך ולסייע בכל הקשור להקמת המבנה החדש והוסיף כי ינחה את צוות משרדו לעמוד לימין "גנזך קידוש השם" בכל הנדרש ולעזור בחיבור ויצירת קשרים פילנתרופיים חדשים לטובת המבנה העתידי.

הביקור הסתיים בסיור שנערך במגרש הסמוך למתחם ב.ס.ר. בבני ברק, בו כבר החלו עבודות החפירה ויציקת היסודות להקמת מבנה הקבע שיתנשא לגובה שמונה קומות. מר הרצוג ציין את התרשמותו מהתכנית האדריכלית המרשימה ומהנתונים המעודדים בשטח, והביע תקווה כי בקרוב יוזמן גם לחנוכת הבניין החדש עם השלמתו.