סגל שגרירות פולין ביקר בבית גנזך קידוש השם

במהלך הביקור הממושך למדו הדיפלומטים על פעילות "גנזך קידוש השם" וקיבלו סקירה על העבר, ההווה והעתיד בכל תחומי החינוך, התיעוד וההנצחה.

במהלך הביקור הוקרן בפני האורחים סרט וידיאו חדש מבית היוצר של "גנזך קידוש השם", ובו מתוארים סיפוריהם של חסידי אומות העולם בשפה ברורה ונעימה תוך כדי הצגת אפקטים חזותיים וקוליים חדשניים ומשוכללים.

אנשי השגרירות הסכיתו לסיפורי עולם הישיבות בפולין, בדגש על ישיבת חכמי לובלין. הוצגו בפניהם מסמכים מקוריים ואותנטיים מתוך אוצרות הארכיון – חומר תיעודי נדיר ויקר ערך על הווי הישיבה, הנהלתה ותלמידיה.

לעיניהם הוצגו תמונותיהם של תלמידים ופרטיהם האישיים, לצד "דפי העד" קורעי הלב, המספרים את המוות הטרגי שלהם.

הגב' רחל יוד, יו"ר ההנהלה, תיארה את תפארתה של יהדות פולין, את מגוון דרכי ההנצחה כיום ואת התוכניות לעתיד.

מצגת מפורטת ליוותה את דבריה של הגב' רחל יוד, ובה קטעי צילום ותיעוד שמסכמים את ההווי המופלא של יהדות פולין בין שתי המלחמות; אגודת ישראל, הדף היומי, בית יעקב ושרה שנירר, הסמינר למורות, הישיבות ובתי החינוך, ועולם החסד והחסידות הענק שנהרס באכזריות בימי השואה.

בהמשך הוקרנו קטעים מארכיון העדויות הגדול של "גנזך קידוש השם"; סיפורים אישיים מופלאים ומרגשים.

מתוך הארכיון הציג מנהל אגף התצלומים, הרב מושקוביץ, כתבי עת עתיקים שיצאו לאור בפולין לפני המלחמה ומסמכים נדירים כמו יומנים אישיים שכתובים יידיש ופולנית, פספורטים פולניים ששימשו ניצולי שואה עד להגיעם ארצה, וספרים עתיקי יומין שעשו דרך ארוכה מפולין שלפני המלחמה ועד לארכיון "גנזך קידוש השם", ובין לבין ראו כה הרבה דם ודמעות, אש ותמרות עשן.

הביקור נמשך הרבה מעבר למתוכנן, וניכר היה על פניהם של האורחים שיותר מנימה אחת נעה בפניהם לנוכח העדויות החיות והאווירה הייחודית, שכמותה לא חוו מעולם.

"גנזך קידוש השם" ראוי לו להיות אור לעמים, שכן הרוח הנושבת כאן היא אשר רצתה החיה הנאצית לחנוק.

המוסד הוותיק, שמחדש כנשר נעוריו וצופה פני עתיד גדול ומשוכלל, כל אבן מקירותיו זועקת "עם ישראל חי", וכל רחש מאלפי העדויות שנצורים בו מבטא את ניצחון הגבורה היהודית הטהורה שאותה מבקש "גנזך קידוש השם" להראות לדורות החדשים שלנו, ולכל העולם כולו.