שר התרבות מר מיקי זוהר בביקור רב רושם ב"גנזך קידוש השם"

לביקור נלוותה הגב' ילנה פרלמן רמ"ט תרבות במשרד התרבות

בפני השר ופמלייתו הוצגה תערוכה מרהיבה בנושא "קידוש השם ומנהיגות יהודית בשואה", כמו כן הוצג מדגם קצר מתוך מאגר העדויות הגדול של ארכיון "גנזך קידוש השם".

בעת הקרנת העדויות נכחה באולם האפל למחצה הגב' נדיה הורביץ שתחי', ניצולת שואה שזכתה להשתקם ולבנות בית מופלא אחרי כל מה שאיבדה בשנות הזעם.

הגב' נדיה הורביץ ריגשה את הנוכחים בסיפורה האישי המתחיל בפאביניץ, עובר דרך לודז' המעטירה, בה שהתה שנתיים בגטו, ומשם לאושוויץ, המבורג, ברגן בלזן, עד השחרור. בת 13 הייתה כשפרצה המלחמה, ובת 18 כשהשתחררה. בקול נרגש סיפרה נדיה על תעצומות הנפש שלהן נצרכה כדי לשרוד, ועוד יותר כדי להיבנות מחדש. בהמשך הצטרפה אליה בתה, הגב' חנה רוטנברג, שסיפרה כמה שמח ובריא היה הבית שהקימה הגב' נדיה הורביץ עם בעלה הרה"ח ר' שלום דוד הורביץ ז"ל באנטוורפן שבבלגיה.

איך הייתם מסוגלים? נשאלה שוב ושוב, והתשובה הייתה: אמונה! רק האמונה העניקה לנו כוחות.

בהמשך נשא דברים מ"מ ראש עיריית בני ברק, הרב חנוך זייברט, שסיפק עדות מרגשת מימי ילדותו בצל אביו ניצול השואה. דבריו, שזכו לקשב רב, העצימו את תחושת ההערצה לדור הניצולים שגילה עוז ותעצומות במידה שאינה ניתנת לתיאור.

קטעים מעדויותיהם של ניצולי השואה יצחק כהן מסלוניקי ובונים ויז'ונסקי מלודז' שהוקרנו בפני הנוכחים, כמו גם סיפורו המופלא של איש ההצלה ומסירות הנפש ר' אלתר דוד קורצמן הי"ד – יריעה הרואית שפורסמה בלעדית ב"גנזך קידוש השם" – גרמו להתעניינות ולהתרגשות רבה.

בישיבה המורחבת שנערכה בין קירותיו של "גנזך קידוש השם", המעוטרים במוצגים נדירים ובלעדיים המספרים את סיפור השואה והתקומה מנקודת המבט האמונית, תיארה הגב' רחל יוד, יו"ר ההנהלה, את דמותו ופועלו של מייסד הארכיון "גנזך קידוש השם", הסופר והחוקר ר' משה פראגר ז"ל הבלתי נשכח, ואת ההתפתחות הגדולה של הארכיון הגדול בארץ, ומחלקת החינוך המסועפת שלו שהיא מודל לדבקות במטרה ולהצלחה מקצועית שאין דומה לה, זאת בזכות המסירות וההקרבה של ההנהלה ושל העוסקים במלאכה.

המנהל, ר' צבי סקולסקי, תיאר "מבפנים" את ההתרגשות של עובדי הארכיון כל אימת שאוסף חדש מתקבל לבית גנזיו. הוא המשיל זאת לדגים ששוחים במים ואף על פי שהם מוקפים במים אינסופיים, הם שמחים ומשתוקקים לכל טיפת מים חדשה שנופלת עליהם מלמעלה. כך נראה הצימאון של עובדי הארכיון, השוחים בים של חומרים ואוספים, לכל מסמך חדש – אוסף, יומן, כתב יד, עדות, וכל מה שיכול לשפוך אור על תקופה אפלה זו ועל מה שהחזיק אז את גיבוריה בשמחה, באמונה ובחיוניות.

הארכיונאית הראשית, הגב' תמר שרייבר, הציגה בפני הנוכחים מדגם מהמוצגים יקרי הערך והנדירים ששמורים ומטופלים באהבה בארכיון ומובאים לעיני רבבות בני נוער ומבקרים מהארץ ומהעולם: תפילין, מזוזות, שופרות, קטעי יומן ועיתונות מחתרת, סידורים ומחזורים שנכתבו בחשכת הדרגשים ועוד; הצד השווה שבהם שהם פריטים ששרדו את התופת, ומאחורי כל מוצג כזה – סיפור מופלא של גבורה יהודית ומסירות נפש.

בקשב רב נשמעו דבריו המרגשים של האורח הדגול, השר מיקי זוהר, שמעומק לבו גילה טפח מאוצרות התורה והחוכמה הגלומים בו. במשאו שילב דברי אמונה ותקווה שבאים לידי ביטוי בנס המופלא שהתרחש לנגד עינינו – "משואה לתקומה". בהמשך הביע את התפעלותו מעושר המסמכים והמוצגים ש"גנזך קידוש השם" מציע לעיני כל יהודי מכל חוג ועדה, והציע רעיונות מעשיים לזירוז הקמת מבנה המוזיאון ואולמות העיון והתצוגה בתחום המרכז המסחרי החדש והמתפתח שבצפון העיר בני ברק, על גדות הירקון.

דברים ברוח זו נשא גם מ"מ ראש העיר, הרב חנוך זייברט, שהרחיב קמעה על הפן הטכני של תוכנית ההקמה של הבניין הגדול וייעודיו, והבטיח את עזרתה של העירייה בכל שלבי הייסוד וההקמה.

מתוך תחושה נעימה של ידידות ושותפות אמת נפרדה הנהלת "גנזך קידוש השם" מהאורח הדגול ופמלייתו, שהבטיחו לשמור על קשר ולעמוד על כך שהתוכניות המופלאות האלו תקרומנה עור וגידים, וכי "גנזך קידוש השם" לא ייאלץ לגנוז מיזמים חינוכיים ותיעודיים כה חיוניים עקב חוסר משאבים.