אוצרות יהודיים בעמקי האדמה בלודז'

בחפירות מתחת לבניין בן מאה שנה ברחוב פולנוקנה 23 בלודז' התגלה "אוצר" יהודי ענק המכיל מאות פריטים; תמונת התצוגה שלהם מעוררת התרגשות רבה בעולם היהודי.

לודז', עיר רבתי עם שנחרבה כולה בימי השואה, בהירצחם של למעלה ממאתיים אלף יהודי העיר וסביבותיה, הייתה שנים ארוכות עיר יהודית תוססת, מלאה חיי תורה, חסידות, מסחר והווי יהודי שוקק חיים. לפני שמונים שנה בימים אלו החלו הנאצים בתוכנית השמדת יהדות לודז', דבר שהושלם במהלך שנת 1944.

האוצר שהתגלה מתחת לבניין ששוכן בסמוך לגטו היהודי, ממש על הגבול בין הגטו הנצור לבין החלק החופשי של העיר, מטופל בימים אלו בידי מומחים וארכאולוגים ויועבר למוזיאון העיר.

האוצר הוטמן ככל הנראה מתחת לבניין עם פרוץ המלחמה, שכן חלק מכלי הכסף והיודאיקה היו עטופים בעיתונים ביידיש ובפולנית שהתאריך שלהם הוא 1939.

לדברי כלי תקשורת פולני הבניין שימש כבית כנסת, דבר שלא קשה לברר מהרישומים העירוניים ומכתבי קורות הימים.

קם דור חדש אשר כמעט לא ידע את לודז' ואת משמעותה של תגלית זו. שנים ארוכות מדי עברו ויותר מדי פיסות היסטוריה ירדו לתהום הנשייה. השאלה המנקרת בלבבות היא היכן עוד מסתתרים אוצרות מהסוג הזה, ובאיזו צורה ניתן להגיע אליהם. אין ספק ש"משכיות חמדה" לאין מספר טמונות במרתפי ערי פולין או בעליות הגג שלהן; מתי ימצאו אותן? ומתי יגלו את הספריות העשירות וההיסטוריות שנעלמו בשנות המלחמה, כמו זו של הרבי מגור, "האמרי אמת", שהייתה מהגדולות והיקרות בעולם היהודי, ואת ספריותיהם של הרבנים, האדמו"רים, האספנים והסוחרים, אוצרות פז שנבלעו ואין יודע מה עלה בגורלם, כמו המאגרים העצומים של כתבי היד, שו"תים, חידושים, כתבי קודש וכתבי צדיקים; עולמות מופלאים של הגות יהודית שהיו יכולים להעשיר את ארון הספרים היהודי בעוד עשרות או מאות ספרי חידושי תורה, הלכה וחסידות, ועדיין במקומם הם ממתינים מתי יבוא גואל אליהם.