פריטים נדירים מעזבונו של ניצול שואה

מאת יעקב רוזנפלד, גנזך קידוש השם

אוסף נדיר ומרגש התקבל בארכיון גנזך קידוש השם והועבר לטיפול מקצועי הכולל שימור ותיעוד ברמה הגבוהה והמשוכללת ביותר הקיימת היום.

ארכיון גנזך קידוש השם כולל מאות אלפי מסמכים, מהם נדירים מאוד, אולם כל הזדמנות חדשה כזו, של אוצר נדיר ועתיק המתקבל בידי הצוות המיומן של הארכיון, מביא להתרגשות רבה בלבבות עובדי הארכיון ואנשי הצוותים החינוכיים של גנזך קידוש השם.

האוצר שהתקבל זה עתה, שכבר קיבל את השם "אוסף שיינר", כולל פריטים נדירים מעזבונו של ניצול השואה החסיד הישיש ר' ישראל שיינר מפולין, צרפת, מתל אביב ובסוף ימיו מירושלים עיר הקודש.

ר' ישראל נודע בסביבתו הקרובה והרחוקה כאיש חסד, תומך תורה ו"משכיל אל דל", והותיר אחריו דור ישרים מבורך.

בעדות שמסר ר' ישראל לגנזך קידוש השם סיפר על ילדותו בעיירה וישניצא ועל שנות נערותו ובחרותו בצל המלחמה הנוראה, אותן עשה בבונקרים, בבתי מסתור, ביערות ובגטאות.

הנה חלק מתמליל עדותו:

המקום הזה (מקום המסתור) היה בפאתי הכפר, בערך 1.5–2 רוחב, מלא בתבואה ותבן, שם התגוררנו ובעל הבית היה מביא לנו מדי פעם לחם ומזון… לצאת, לא הייתה לנו אפשרות ואפילו לרגע אחד, וכך ישבנו צפופים שבעה אנשים, והיינו רק שומעים קולות מבחוץ…

שנתיים וחצי לא החלפנו בגדים… מהרעפים מלמעלה נכנס לנו אוויר, אבל בחורף היה קר, כפור, שלג!

אבל היה לנו טוב… סבלנו, אבל לא נורא. לא היו בינינו חיכוכים ולא מריבות. למדנו הרבה בעל פה, דיברנו הרבה, ואת הסידורים הראשונים כתבתי שם.

וכשהגיעו הסידורים האלו לידי צוות הארכיון של גנזך קידוש השם, נעתקו הנשימות והלבבות פעמו יחד בעוצמה. הנה הסידורים שעליהם סיפר ר' ישראל בעדותו. סידורים, מחזורים, לוחות שנה ועוד.

והכתיבה – כתיבה קליגרפית אומנותית מרהיבה. לקרוא ולא להאמין. להתבונן ולדמוע. ר' ישראל, כנער צעיר, מתוך הזיכרון שלו ושל אלו שהסתתרו עימו, יצר מלאכת אומנות מדהימה וכל כך מרגשת עד שהמתבונן מהצד תמה, איך הדפים האלו אינם דומעים בעצמם…

"רִבּונו שֶׁל עולָם", מסתלסל הכתב האומנותי, והמילים קורעות את הלב: "רִבּונו שֶׁל עולָם. עָפָר אֲנַחְנוּ וְלא בִּינַת אָדָם לָנוּ. וְאֵין בָּנוּ כּחַ לְהַשִּיג וּלְכַוֵּן מַעֲלָתְךָ וּגְדֻלָּתְךָ"… מילים של נער יהודי במצור ובמצוק.

האוסף המרגש הוענק למשמרת בארכיון הגנזך באדיבות המשפחה, בהשתדלות הבת מרת ג'יזל ז'ולטי שראתה כחוב קדוש את הצורך להעביר את הפריטים ההיסטוריים המרגשים לטיפול המקצועי של גנזך קידוש השם ולשימור במוזיאון היהודי הגדול והוותיק, מה שבוודאי יביא לקידוש שם שמיים גדול ולהתעניינות רבה בקרב קרובים ורחוקים.

גם התפילין של הרב שיינר, אוד מוצל מאש תופת הנאצים, נמסרו לשימור בגנזך קידוש השם, אותן התפילין שעליהן סיפר ר' ישראל שיינר בעדותו לגנזך קידוש השם:

היה זה בשבת שמיני עצרת. שאלתי את הרב אם אני יכול לברוח עם התפילין והוא אסר זאת עליי. אבל אני לא הייתי מסוגל לברוח ככה בלי התפילין, שהיו כה יקרות לליבי.

הנחתי אותן על רגליי, וגלגלתי עליהן ככה את הרצועות, וכך ברחתי, ועם התפילין האלו הייתי במשך כל שנות המלחמה, ואותן הנחתי מדי יום!

הפריטים שהגיעו לארכיון גנזך קידוש השם ביום כ' במרחשוון הועברו, כאמור, לטיפול מקצועי, ובקרוב יוצגו באתר.

בינתיים נציג קטע מלוח השנה שכתב ר' ישראל במו ידיו, בהיותו בבונקר, במצור ובמצוק, לפני שמונים שנה בדיוק, שלהי חודש מרחשוון תש"ג.

בימי כ"א, כ"ג, כ"ד וכ"ו מרחשוון הוא מספר על השוטרים שבאו לחפש אותם "ולא מצאו כלום"… ביום ג' כסלו, כתב היד האומנותי מספר על כך ש"שכנה ראתה את כולם ביחד"…

הנהלת גנזך קידוש השם מביעה תודה מקרב לב למשפחתו של ר' ישראל שיינר, ובייחוד לבת הגב' ג'יזל ז'ולטי מז'נבה וכן להרב שמואל גריינר ידיד המשפחה יד ימינו של ר' ישראל, ולהרה"ח ר' צבי פלדמן על אדיבותם.