מנכ"ל המשרד להשכלה גבוהה ומשלימה בביקור ב"גנזך קידוש השם"

בשבוע שעבר נערך ביקור מטעם המשרד להשכלה גבוהה ב"גנזך קידוש השם" ברחוב מלצר בבני ברק. בביקור השתתפו מר מרדכי בניטה, מנכ"ל המשרד להשכלה גבוהה, מר חגי גרוס, מנהל מינהל חברה ונוער, ומר מושיק כהן, המפקח הארצי. אליהם התלוו המפקחות יפה פרנס ונורית ברנד מהאגף לתרבות יהודית.

את פני האורחים קיבל הרב סקולסקי, שסיפר להם על הקמת "גנזך קידוש השם" על ידי הרב משה פראגר ז"ל, מראשוני חוקרי השואה בארץ וניצול שואה בעצמו, ועל החזון העומד לנגד עיני המייסדים והממשיכים.

גב' רחל יוד, יו"ר העמותה, הרחיבה בפני האורחים על עבודתו של "גנזך קידוש השם" בשני המישורים העיקרים בהם הוא פועל: במישור הארכיוני – שימור ממצאים, גביית עדויות, איסוף חומרים, פרויקטים גנאלוגיים וכדומה, ובמישור החינוכי – עבודה מקצועית  של הסברה, עידוד זיכרון השואה בציבור החרדי בכלל ובקרב תלמידים ומורים בפרט.

הרב ישראל גולדווסר, מרצה בכיר של "גנזך קידוש השם", סיפר על פעילותו של המוסד בקרב מוסדות החינוך לבנים, ועל הנגשת זכר השואה בתלמודי תורה, "חיידרים" ובתי ספר.

המורה והמדריכה הפדגוגית הגב' דבורה סורסקי הרחיבה על תפקידו של "גנזך קידוש השם" בהכשרת מורים וליוויים, וכן בהכשרת פרחי הוראה ובפיתוח יחידות לימוד עבור התכנית של ההכשרה החילופית במקום מבחני בגרות. "למעשה, עכשיו, בתקופת הקורונה, הפכנו להיות כמעט בינלאומיים, בעזרת אמצעי התקשורת החדשים שהפכו להיות עדכניים", הסבירה גב' סורסקי.

לאחר מכן תיארה הגב' טובה יוסקוביץ, האחראית על מפעל העדויות של "גנזך קידוש השם", את הפעולות ההיסטוריות – חינוכיות של ריאיון ניצולי שואה. ל"גנזך קידוש השם", בשל היותו הגוף החרדי היחיד העוסק בזכר השואה, יש גישה בלעדית לניצולים מהמגזר החרדי והדתי, ניצולים שאינם מעוניינים לדבר עם גופים שאינם דתיים. גב' יוסקוביץ' סיפרה על איסוף, מיון ושימור העדויות, והנגשתן לקהל הרחב ובפרט לתלמידים באמצעות ערכות למידה חדשניות והפקות מולטימדיה דוקומנטריות.

המורה איטה פריד, מרצה מטעם "גנזך קידוש השם" הסבירה כי אנחנו פועלים באופן רצוף על הממשק בין הארכיון למוסדות הוראה – אם זה באמצעות עלונים, ואם באמצעות מרחבים קוליים, הרצאות, סרטים וכדומה,

לסיום, הסבירה הארכיונאית הראשית הגב' תמר שרייבר, על פעילותו הארכיונית של "גנזך קידוש השם" באיסוף, שימור ומיון ממצאים ועדויות מכל הסוגים, ועל פעילותו של המוסד בקרב אוכלוסיות של סטודנטים.

לאחר שמיעת הדברים, אמר מנכ"ל המשרד להשכלה גבוהה מר מרדכי בניטה שהוא היה רוצה לראות את "גנזך קידוש השם" מרחיב את פעילותו לציבור הכללי ומנגיש להם את נקודת המבט היהודית והאמונית על שואת יהדות אירופה, ובכלל על ההיסטוריה של העם היהודי: "אני חושב שדווקא אתם יכולים להסביר במגזר הכללי על המושג שנקרא 'קידוש השם'", אמר המנכ"ל. "אני חושב שלמוסד הזה, עם הערך המוסף החינוכי שלו, יש יכולת רצינית לדבר על הדבר הזה. צריך לראות איך מנגישים את הנושא הזה, איך שמים אותו על השולחן, ולכם יש את היכולת לעשות את זה".

לסיכום הפגישה שוחחו בהרחבה גב' פרנס וגב' ברנד מהאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך עם צוות "גנזך קידוש השם", ודיברו על הרחבת פעילות המוסד לעשייה בקהילה – לא רק בקרב תלמידים אלא גם בקרב משפחות, בני הגיל השלישי וכדומה. "יש עולם שלם של עשייה שהייתי רוצה לראות אתכם משתלבים בו", אמרה המפקחת ברנד. "סיורים, הרצאות, כנסים, תערוכות וכדומה. אני רוצה שתמצאו דרכים מקוריות להנגיש את החומרים שלכם לעוד אוכלוסיות ולעוד אפיקים של פעילות".

נציגי "גנזך קידוש השם" סיכמו כי המוסד ישלב יד עם האגף לתרבות יהודית ויפעל בצוותא למען המטרה החשובה של הפצת זכר השואה והנגשתו בצורה מותאמת לכל חלקי האוכלוסייה, בשימת דגש על נקודת המבט הייחודית של "גנזך קידוש השם" בפן היהודי והאמוני.