השר להשכלה גבוהה ומשלימה ח"כ זאב אלקין בביקור ב"גנזך קידוש השם"

השר להשכלה גבוהה ומשלימה הגיע לביקור מקצועי ב"גנזך קידוש השם" בבני ברק, על מנת להתרשם מפעילותו ההיסטורית של המכון ובעיקר מפעילותו החינוכית בנושא הוראת והנחלת שואה. השר נפגש עם המנכ"ל הרב דוד סקולסקי ועם יו"ר העמותה גב' רחל יוד. לביקור התלוו פרופ' חוי דרייפוס, היסטוריונית מאוניברסיטת תל אביב וראש המרכז לחקר השואה בפולין ב"יד ושם", והרב ישראל גולדווסר מרצה בכיר במכון.

במהלך הביקור הוצגה בפני השר פעילותו החשובה של המכון, המתמקדת בשני מישורים עיקריים: פעילות ארכיונית והיסטורית הכוללת שימור והנצחה של מסמכים ומוצגים, ומפעל גביית עדויות בהיקף אדיר, ופעילות חינוכית ענפה הכוללת: פעולות הדרכה, ימי עיון, סיורים לימודיים, תערוכות, מרכזי למידה, מפגשים בין דוריים ומסעות.

בשונה ממוסדות ומרכזי הנצחה אחרים בארץ, "גנזך קידוש השם" מתמקד בחקר השואה מנקודת מבט יהודית ודתית. המכון עוסק בתיעוד גורלו של הציבור שומר המצוות בתקופת השואה ובתפקידה החשוב של האמונה בהתמודדותם של היהודים עם הזוועות שעברו עליהם. גם בפעילותו החינוכית מתמקד המכון בזווית היהודית, האמונית והרוחנית של השואה.

פרופ' חוי דרייפוס עמדה בדבריה על חשיבותו העצומה של המכון דווקא בשל גישתו הייחודית: "יש חומרים שמסיבות מובנות מגיעים דווקא לכאן ולא למקומות אחרים", אמרה דרייפוס. "יש ציבור גדול וחשוב שיעדיף להפקיד את המסמכים, הזיכרונות והמכתבים שלו דווקא כאן – והדברים הללו הם בעלי חשיבות בלתי רגילה. ויש גם שאלות שרק כאן ישכילו לשאול את העדים מתוך ההיכרות המעמיקה עם עולמם. למרות כל המאגרים המקוונים שיש לנו כיום, הארכיונים, עיתונות יהודית היסטורית וכו' – יש מסמכים ותצלומים שנמצאים כאן ואי אפשר למצוא בשום מקום אחר".

לאחר מכן התלווה השר לסיור בין התערוכות וקיבל הדרכה על התערוכה מהרב ישראל גולדווסר. גב' יוד הדגישה את החזון החינוכי של גנזך קידוש השם ועל פעילותו בקרב תלמידים, סטודנטים ועובדי הוראה. גנזך קידוש השם מאמין שללא מעורבות, הבנה ולמידה של הדור הצעיר – דינו של מפעל הנצחת השואה הוא להישכח ולרדת לטמיון חלילה, ולכן הוא משקיע רבות בנושאים אלו ורואה חשיבות עליונה בקידומם. "אנחנו לא מפסיקים לחשוב איך אפשר להתפתח בנושאים האלו", אמרה גב' יוד. "ההשקעה היא גם אצל הדור הצעיר וגם בהכשרת ופיתוח מורים. בימים אלו, למשל, אנחנו מקדמים בכל הכוח מסעות לפולין עבור סטודנטים חרדים להוראה שלא נסעו לפולין במסגרת בית הספר. זו באמת חוויה מאוד משמעותית ומעצבת שנחסכה מהם וחבל…"

יו"ר העמותה והשר שוחחו על כך שלמרות פעילותו החינוכית של המכון, ולמרות המפגשים, הכנסים והמסעות שהוא מארגן – הוא אינו מתוקצב בדומה למכוני שואה אחרים בארץ, על אף שהוא למעשה הגוף היחיד אשר מקדם הנצחת והנחלת שואה בציבור החרדי.

השר התרשם מאוד מפעילותו של המכון, הן במישור המחקרי והארכיוני והן במישור החינוכי והלימודי, וציין שחשוב מאוד לתקצב את הפעילות החינוכית והחיונית, שכאמור היא יחידה מסוגה בציבור החרדי. השר הוסיף ואמר שבכוונתו לפעול על מנת שגנזך קידוש השם יתוקצב כראוי ויוכל לבסס ולהרחיב את פעילותו בקרב מוסדות לימוד ומכוני הוראה.